Canyon en meren

18 juni 2016 - Jasper, Canada

Vandaag de camper geleegd en gevuld. Daarna naar Jasper zelf. Wat een leuk stadje. Heel gezellig, leuke huizen met zicht op de Rockies. Tanken. Naar het infocenter. Het is vandaag zaterdag en dan gaan de Canadezen zelf van alles ondernemen. Als je op vrijdag naar de supermarkt gaat of uit eten vragen ze altijd: What are your plans voor de weekend? De jongeren gaan in groepen kamperen, drinken en zijn gezellig luidruchtig, maar om 23.00 uur is alles stil op de campings. Zij gaan hiken en bergbeklimmen met enorme rugzakken en slapen in de bergen.

Bij het infocenter staan kraampjes met First Native (indianen) spullen. Het is vandaag een feestdag van de First Native people. Zij worden hier geen indianen genoemd en zeer respectvol behandeld. Overal zijn ook winkels met houtsnijwerken en dromenvangers, echte moccasins met bont erin. Ze lopen hier trouwens met de gekste mutsen op. Echt oerlelijke met flappen en gevlochten touwtjes en kwastjes. Maar heel afdoende tegen de kou, tijdend boottochten, op het ijs. Ik heb er zelf maar een aangeschaft, haha. We gaan op pad naar de Maligne canyon. Onderweg een zwarte beer. Iedereen gaat dan stoppen, met als gevolg dat er dan soms wel 15 auto’s staan. Zie je een auto aan de kant staan, dan weet je dat er iets gespot is en ga je er gelijk achter staan. Meestal waren wij de 15e en zagen we niets meer. Het is ook leuker als je ze zelf spot. Een stuk van de canyon gelopen, super steil. Het is warm, dus erg vermoeiend. Alwin de chipmunk gezien en een specht. Daarna op een terras gezeten met een heerlijke koffie en een stuk pecantaart. Dat hebben we verdiend.Erg zoet. Weer verder naar de Maligne lake. Onderweg komen we eerst langs Medicine lake. De hele weg er naar toe zien we afgebrand bos, kilometers lang. Afschuwelijk zo naar om te zien. Ik moet nog eens googlen wanneer dit gebeurd is. Volgens mij vorig jaar. Overal staan ook borden met een nummer dat je gelijk moet bellen als je een brandje ziet, want het gaat supersnel. We hadden het al op meer plekken gezien, maar zo groot als hier nog niet. Bij Maligne lake willen we gaan kanoën. We zijn hier op een druk moment, dus we zijn niet alleen. We huren de kano voor 2 uur en roeien ook 2 uur. Dat hebben we al vaker gedaan dus varen we iedereen voorbij. Je kunt hier ook met rondvaartboten naar het spirit eiland, maar wij dachten dat roeiend te doen. Niet in 2 uur dus. Na iedere bocht nog geen eiland. Dus niet gezien. Kei kapot kwamen we weer terug. De meeste toeristen zijn al weg en we besluiten nog een terrasje te pakken. Dat hebben we weer verdiend. Lekkere koffie met raspberry muffin. Daarna rijden we terug naar Jasper, 50 km. Op dit tijdstip zie je het meeste wild. Na 4 keer stoppen, eindelijk een zwarte beer op de foto. Zijn kont dus. We rijden naar Jasper en gaan op zoek naar een restaurant. Eten een biefstuk, helaas niet zo lekker. Daarna naar Tim Hortons, Canadese Starbucks met gratis Wifi. Wat appjes en foto’s rond gestuurd en wat op Facebook gezet via mijn telefoon. Het blog komt wel als we een camping met Wifi hebben. Dat heb je natuurlijk niet in Nationale parken. Morgen verlaten we deze camping en Jasper en gaan via de Colombia icefield parkway richting Banff.  Je weet wel van  All you need is love kersteditie. Dan gaan ze altijd naar het mooie Fairbanks hotel aan het Lake Louisse. Maar daar komen we morgen nog niet. De icefield parkway is zo mooi en er zijn vele uitzichtpunten en watervallen enz. En er loopt veel wild langs de weg. Er is zoveel te zien, dus we maken een selectie. Onderweg bekijken we wat dingen en daarna zoeken we een camping in de buurt van de Athabasca gletsjer. Daarna kijken we nog wel of we nog tijd over hebben om alvast wat van ons verdere lijstje te bekijken. Volgens mij komen wij uitgeput terug. Iedere dag er vroeg uit en heel de dag op pad, in de avond blog en foto’s. Maar als ik het nu niet opschrijf, ben ik het meeste weer vergeten. Dus dat was het weer voor nu.

To be continued….