Colombia icefield

19 juni 2016 - Wilcox, Canada

Na het ontbijt eerst tanken in Jasper. Daarna op weg naar de icefield parkway. Deze weg loopt van Jasper in Jasper National park tot aan Lake Louise. 230 km. Onderweg zou je veel wild moet kunnen spotten, maar het plenst enorm, dus geen beest te zien. Op onze route staan de bezienswaardigheden aangegeven. Sunwaptha waterfalls. Daar gaan we ff kijken en foto’s maken. Nu schijnt de zon weer. Onze volgende bezienswaardigheid een gletsjergebied met grote berggeiten zijn we al voorbij gereden. Helaas. Je kunt hier niet even keren in de bergen, dus doorrijden maar. Het gebied wordt steeds kaler. Grauw en grimmig. We zien gletsjers in de verte en kale stukken tot waar ooit de gletsjer is gekomen. Dan een enorm gebouw waar het infocenter inzit en waar je de gletsjer tour kunt boeken en een ticket voor de skywalk. Een glazen hangbrug aan een rots. En alleen maar Aziaten, bussen vol. We rijden eerst naar de campground voor een plek. Het blijkt een onbemande campground. Prachtige plekken in de bossen, zonder voorzieningen. Er ligt wel hout om te stoken. Je kiest een plekje, doet geld in een envelopje en een stuk van de envelop hang je aan het paaltje op je uitgezochte campingplaats. Als je weg gaat, laat je iets van geen waarde liggen zodat anderen weten dat de plaats bezet is. We gaan terug naar het infocenter om een gletsjertour te boeken. We wilden eerst met een gids mee het ijs op lopen, maar we gaan nu met rupsvoertuig mee. Eerst met een bus naar de rupsvoertuigen, daar overstappen en met 18 km per uur naar beneden. Op een gegeven  moment gingen we 23% naar beneden!! We rijden de gletsjer op en daar mogen we eruit. Prachtig mooi, maar enorm druk. We blijven een half uur op de gletsjer. Er zijn mensen, gelukkig maar heel weinig, die er niet op gekleed zijn. Blote voeten in slippers en geen jas aan! Sommige gingen niet eens uit het voertuig. Het waaide ook enorm, dus het was echt koud. Daarna weer terug naar boven en toen werden we weer overgeheveld in de bus om naar de skywalk bridge te gaan. Het eerste stuk is leuk, maar de glazen hangbrug is vreselijk eng. Ik ben er over gegaan door alleen naar voren te blijven kijken en niet naar beneden. Toch een selfie gemaakt, Eric staat er gemeen lachend op. Weer terug met de bus en in het infocenter koffie gedronken. Daar waren ze al aan het stofzuigen, dus opschieten maar. Er waren bijna geen mensen meer. Dus wil je de bussen vol Aziaten ontwijken…voor 10 uur in de ochtend of na 5 uur. Op de camping gelijk vuur gestookt, want het wordt hier echt koud in de nacht. Camping ligt nog geen 5 km van de gletsjer vandaan. Tot 21.00 uur ons vuurtje laten branden. Nu in de camper, ff schrijven en foto’s opslaan. Morgen rijden we Banff National  Park in. Het groenere zusje van Jasper.

To be continued….