Uitslapen!!

15 juni 2016 - Clearwater, Canada

Vandaag heerlijk uitgeslapen, lekker ontbijtje. Daarna naar Wells gray provincial park. Eerst naar het infocenter. Dan naar het park. Onderweg een hertje met jong langs de weg. Foto? Te laat.. Op het kaartje staan alle watervallen en uitzichtpunten, hoever je moet lopen enz. De eerste waterval is maar 5 minuten lopen. Prachtig mooi, enorm groot en de natuur eromheen. Schitterend. Als je over de weg rijdt zie alleen maar bomen, daarachter zit zoveel moois. Ik film ook, want dan zie je toch het geweld waarmee de watervallen naar beneden storten. Helaas krijg ik mijn filmpjes hier niet op, dus zie Facebook. De autoroute door het park is iets van 65 km, daarna wordt het off-road rijden, iets wat niet voor onze camper bedoeld is. Het park is zoveel groter dan deze route. We gaan niet alle watervallen bekijken, sommige moet je ver voor lopen. En na alle beren waarschuwingen, durf ik nog geen 500 meter te lopen. Als het druk is wel, maar met zijn tweeën alleen dus niet. Draag een berenbel, fluit of zing, mmm. Echt iets voor ons. De Canadezen zelf zeggen dus gewoon dat dat toch niet werkt. Als je maar met zijn tweeën bent, bent je gewoon het haasje. Berenspray (enorme bus pepperspray) adviseren ze mee te nemen. Nou, geloof mij, als er een beer voor mijn neus staat, ben ik niet in staat om ook maar iets te doen. Dus op een gegeven moment willen we een ruïne van een boerderij bekijken. Een blanke man heeft vroeger van de indianen die hier woonden een stuk grond gekregen omdat hij hun stam door een mazelenepidemie heen heeft geholpen. Heeft daar een boerderij gebouwd en heeft daar met zijn gezin gewoond. Is daar overleden en begraven. Nou indianenculturen en dit soort verhalen spreken mij wel aan en dus die 500 meter gaan lopen. Maar is bergachtig en flink bebost. Wij naar beneden in een tempo dat ik al heel lang niet meer gelopen had. Komen er een heleboel mensen net omhoog. Jammer, nu lopen wij hier dus alleen. Nou bij iedere stap kreeg ik het meer op mijn heupen. het was prachtig mooi daar. Ik ben niet tot het huisje gekomen. Ik wist niet hoe snel ik terug moest. Echt ik hou heel van wandelen, maar niet zo. Vreselijk. Elke tak die kraakt... Je schrikt al van een vogel. Dus waar mensen zijn ga ik kijken. Gelukkig zijn er heel wat watervallen. De Helmcken waterval is de grootste. Hoger dan de Niagarawatervallen. Prachtig mooi. We besluiten tot het einde van de weg te rijden, daar is een groot meer. Het laatste stuk route is gravel en vol met kuilen die door de regen helemaal vol staan. We rijden maar 20/30 km per uur en moeten de kuilen ontwijken, hier is de camper niet voor gemaakt. Ook de inhoud van de kastjes niet. 2 wijnglazen zonder voet! Haha, betalen...We stoppen onderweg voor koffie en lunch. Lang leve de camper als het regent. Er zitten hier wel giga veel muggen. Agressieve ook. De hordeur is dicht en ze willen er echt doorheen. Off heet het antimuggenspul van hier en je kunt je er helemaal mee inspuiten. We beginnen om 18.00 uur aan de terugreis in de hoop een beer langs de weg tegen te komen. Wij veilig in de auto. Helaas. Terug op de camping vertellen onze leuke stoere buren (type lang haar, tatoeages en heel ondernemend) dat zij een bus berenspray hebben en nu rustig 10 km gaan lopen. Sorry Eric, dan nog niet. Ik geniet zo ook al.De buren vertellen vol enthousiasme over Jasper en Banff. Misschien gaan we wel eerder die kant op. Alleen voorspellen ze daar slecht weer. Morgen eens kijken wat we gaan doen. Is weer 300 km rijden door de bergen. Vooral veel hout meenemen om vuur te stoken.